

Om te voorkomen dat medewerkers met hun kennis en klantrelaties onder de arm naar de concurrent vertrekken, spreken werkgevers vaak een concurrentiebeding met hen af. Heeft zo’n afspraak zin, of kunnen werknemers gaan en staan waar ze willen? Voor FD Persoonlijk, het weekendmagazine van Het Financieele Dagblad, sprak ik vier experts over de werking en toekomst van dit beding. En zijn er ook alternatieven?
👉 Romy Schneider, advocaat arbeidsrecht bij DingemansVanderKind: Het beding is bedoeld om het bedrijfsdebiet te beschermen, niet om medewerkers koste wat kost vast te houden.
👉 Christiaan Witteman, jurist en oprichter van Heron Advies: Veel werkgevers plakken het standaard in contracten, maar zo’n clausule straalt weinig vertrouwen uit.
👉 Rob van Wissen, executive searcher, adviseert om kennis zoveel mogelijk te delen binnen de organisatie en ervoor te zorgen dat klanten en relaties altijd meer dan één contactpersoon hebben.
👉 Prof. dr. Lidewey E. C. van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan Nyenrode Business Universiteit: De beste manier om kennis en talent te behouden is goed leiderschap en collegialiteit.